KRUOPŠTUMAS. Preciziškai rekonstruojant Kolumbo laivo „Nina“ modelį Leonui Makūnui teko gerokai paplušėti. Leono MAKŪNO nuotr.

Ar laivas „Nina“ pavadintas prostitutės vardu?

(3)

Buvęs ilgametis bendrovės „Klaipėdos vanduo“ generalinis direktorius Leonas Makūnas per ketverius metus, kai išėjo į pensiją, jau sukonstravo ar restauravo aštuonis laivų modelius - po du kasmet.

Įdomu tai, kad prieš imdamasis bet kurio laivo jis kruopščiai surenka visą informaciją apie jo istoriją ir papasakoja įdomių dalykų, pavyzdžiui, kad Kristupo Kolumbo laivai jūreivių buvo pervadinti prostitučių vardais.

L. Makūnas ką tik baigė rekonstruoti aštuntą modelį - Kolumbo laivo „Nina“ modelį.

Jį buvo padovanojęs savo sūnui Mindaugui. Modelis krito iš aukštai, tad buvo gerokai apgadintas, tad teko jį restauruoti.

Modelis įdėtas į dėžę praėjusį sekmadienį. Ponas Leonas sako, kad prie jo krapštėsi tris mėnesius.

Buvo sulūžę „Ninos“ stiebai, sulaužyti falšbortai, teko keisti vantus, susukti naujas virves jiems, pakeisti inkarus, triumų įrangą, įdėti kilpas, kuriomis triumai pakeliami.

Sutvarkė gelbėjimosi valtį, netgi statinaitę vandeniui įdėjo, surado irklus, uždėjo naujas falkonetes (mažos patrankėlės, statomos ant borto viršaus).

Kai kurios vietos pavalytos, padažytos. Iš organinio stiklo padarytas futliaras laivui, kad katinai ir vėl neprikištų nagų prie modelio.

L. Makūnas turi dar du modelius, kuriuos reikia rekonstruoti, ir detalių rinkinį, iš kurio reikėtų pastatyti laivą, bet šiuo metu daro pertrauką. Kitą savaitę išvyksta į kelionę.

„Nina“ - viena iš trijų laivų

Į pirmąją Kolumbo ekspediciją 1492 metais plaukė trys nedideli apie 20 metrų ilgio laivai: lotyniška karavelė (ant visų stiebų įstrižos burės) „Nina“, karavelė redonda „Pinta“ (ant pirmų dviejų stiebų tiesios burės, o ant paskutinio stiebo - įstrižos) ir didesnis laivas karaka „Santa Maria“.

Ekspedicijoje dalyvavo 90 žmonių, iš kurių apie 40 buvo „Santa Maria“ įgulos nariai, o „Pinta“ ir „Nina“ turėjo po 25 įgulos narius.

„Nina“ galėjo paimti 70, o kai kur rašoma iki 100 tonų krovinio. Jūreiviai gyveno sunkiomis sąlygomis: jų gyvenamoji patalpa buvo po užpakaliniu deniu, jokių kajučių nebuvo.

Ekspedicijos metu „Santa Maria“ užplaukė ant uolų, sudužo, jos įgula buvo palikta Amerikos salose.

Kai Kolumbas grįžo į tas salas po kelerių metų, nė vieno gyvo iš tų paliktų žmonių nebuvo - indėnai juos visus išžudė.

Pasak L. Makūno, iš Ispanijos „Nina“ išplaukė būdama lotyniška karavelė, jai nuplaukus iki Kanarų salų Kolumbas ją pertvarkė į karavelę redonda, t. y. padarė tiesias priekines bures.

KRUOPŠTUMAS. Preciziškai rekonstruojant Kolumbo laivo „Nina“ modelį Leonui Makūnui teko gerokai paplušėti. Leono MAKŪNO nuotr.

Laivų pavadinimai

Manyta, kad laivo, su kuriuo Kolumbas atrado Ameriką pats to nežinodamas, laivo pavadinimas buvo „Nina“.

Pasak L. Makūno, pasirodo, tai netiesa.

To laivo pavadinimas buvo „La Santa Clara“, nes visi laivai tuo metu buvo vadinami šventųjų vardais. Tačiau jūreiviai buvo paprasti žmonės, tai jie tą laivą pavadino „Nina“.

Ponas Leonas interneto platybėse rado dvi versijas, susijusias su šio laivo pavadinimu.

Viena graži: „Nina“ esanti ankstesnio to laivo savininko prieš Kolumbą pavardė Juan Nino.

O pagal kitą versiją - prostitutės vardas. Jūreiviams, kurie daug laiko praleidžia jūroje ir tik trumpam grįžta į krantą, tai gana aktualus dalykas.

O koks buvo tikras „Pintos“ pavadinimas, nežinoma. Žodį „pinta“ ispanų kalboje galima suprasti kaip prostitutė.

Laivas „Santa Maria“ irgi turėjo netikrą vardą, jo jūreiviai vadino jį „La Galega“, nes jis buvo pastatytas Galicijoje.

Skaitomiausi portalai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder